Aden crown flag

Dhow symbol which was incorporated into the Union Jack
to form Aden Colony flag.

 

European Time

Editors:

Dr. A. Al Sayyari
(Saudi Arabia)

Dr. Shihab Ghanem
(UAE)

Ashraf Girgrah
(Canada)


Design :
Ashraf Girgrah

 

New AC final logo2

Last update Sept. 2015  التحديث الاخير في
Contact address: admin@adencollege.net عنوان الاتصال

أسرة التحرير

الدكتور عبدالله السياري
(السعودية)

الدكتور شهاب غانم
(ألامارات المتحدة)

أشرف جرجره
(كندا)

التصميم
أشرف جرجره

Search Query

 

 Keeping in touch...

* In a letter to the editor of the British Medical Journal, Dr. Mohamed Ali AlBar and Dr. HassanDr Al Bar with Abdulla Uqba in Jeddah Chamsi-Pasha pointed out the poor compliance of hand washing in hospital settings. They referred the editor of the Journal to their research on "Comparative efficacy of interventions to promote hand hygiene in hospital: systematic review and network meta-analysis". They requested the consideration of adopting Islamic teachings by Muslims healthcare providers in their daily  practice.
Dr. AlBar and Pasha emphsised that in several cultures and religions, including Islam, hand hygiene is not only an action aimed at body care, it is done also for ritual reasons or because it bears an essential obligation in specific everyday life situations.
Read more about the research here.

* Dr. Qais Ghanem is making the final touches of his novel in which its story action revolves in Yemen.
The novel is a translation of its original version into Arabic. The novel is "Two Boys from Aden College". The new Arabic version will be published soon.

* The National Foundation of Prophetic Medicine published on its website a Global Scenario of Prophetic Medicine. The subject of the Prophet’s medicine is vast and comprehensive, and it can only be comprehended by one who believes in the power of divine revelation. The Prophet’s original mission was not solely to contribute to medicine, pharmacy or health science. However, although the guidance of the Prophet is not directly linked with the medicine he prescribed, humankind, as the main focal point of the revelation, cannot be ignored in the ultimate guidance, because man needs to remain well, free from sickness to fulfill his mission on earth.
Read more here.

* At a time when the Arab world is on a decline in the scientific fields, it refuses successful scientific models abroad which provide hope and raise the spirit and soul. Youth, women and Arab men did not find scientific environment which fit their aspirations in their country, but had to leave their own countries to where scientific success, and were able to book for themselves a place among the finest minds of the Earth gatherings, in Aeronautics and Space Administration (NASA).
Read the Arabic article here.

* Husam Sultan a frequent contributor to Aden College website sent us an article about HSBC Amanah bank in Kuala Lumpur, Malaysia. The bank launched its Islamic Socially Responsible Unit Trusts, the first of its kind in the Islamic banking landscape in Malaysia.
The company said the unit trusts are tailored for customers who want to invest and at the same time make a difference in the communities they live and work in.
In a statement today, HSBC Amanah said a portion of profits earned from the Socially Responsible Unit Trust proposition would be channelled to the Teach For Malaysia foundation.
Read more on the subject here.
Ignorance adnd Knowledge by Alwardi

Blackboard with photos

ما خلفته الحرب من دمار على عدن

Building of residency primary school

أستهدف مبنى مدرسة من أقدم المدارس في عدن بل وشبه الجزيرة عُرفت بمدرسة السيلة في كريتر عدن، تم استهدافه وبلا مبالاة خلال هذه الحرب وعلى ثلاث مراحل،فبالبدء وفي مطلع شهر أبريل أصابته قذائف ورصاصات مليشيا الحوثي وصالح وتسببت بفتحة في إحدى أقواس الدور الأرضي، وبعد الاشتباكات التي انتهت باقتحام الحوثيين لمدينة كريتر مطلع شهر مايو تضرر المبنى أكثر فتخرمت جدرانه، وحطمت بوابته الكبيرة تماما، وأصبحت ميليشيات الحوثي وصالح تتخذه كثكنة عسكرية لها. وسميت المدرسة في عهد حكم الجبهة القومية بالمتحف الحربي.
وفي منتصف شهر يوليو تعرض المتحف لقصف طيران نتيجةإتخاذه كثكنة عسكرية من قبل مليشيات الحوثيين وصالح وهو ثالث انتهاك بحق مبنى المتحف الحربي وبسبب ضربة الطيران تهدمت جهته الغربية وأصبح معرضاً للسرقة. المصدر مؤسسة عدن أجين الثقافية – عدن ونشر على موقع صدى عدن

St Joseph in Crater

تعرضت كنيسة سانت جوزيف  البادري بكريتر للعبث وتدمير محتوياتها من قبل مليشيا الحوثي وصالح، وكتبوا شعاراتهم وصرختهم بجدران الكنيسة، لم ينتهي العبث بعد خروجهم، فبعض ضعاف النفوس استمروا بالعبث بالكنائس، من ضمنها كنيسة سانت جوزيف بكريتر وكنيسة شيلدن بحافون

Prince of Wales wharf

رصيف ويلز والمشهور برصيف السياح والذي بني بنفس طراز بوابة ميناء بومباي، بني عام 1905م يعتبر بوابة الميناء السياحية، طرازه الجميل وسقفه القرميدي البديع يعتبر ميزة من ميزات مدينة التواهي. سيطرت مليشيات الحوثي وصالح على مدينة التواهي، وتمركزوا بداخل رصيف السياح. تعرض الرصيف لضربة طيران دمرته بنسبة 90%, لم يتبقى من سقفه البديع إلا أشلاء ومعظم أحجاره دمرت ولم يتبقى سوى الواجهة بحالة سليمة

موسوعة في الطب النبوي
ألف د. الشيخ محمد علي البار موسوعة في الطب النبوي
كجزء أول من سلسلة الكتب التراثية في الطب النبوي
وتضمنت الموسوعة ثلاثين فصلاُ في 114 صفحة
وأستعرضت الموسوعة معظم الكتب التي تناولت موضوع
الطب النبوي ومحاولة شرحها وفهمها
طالع الموسوعة هنا

وأشترك فضيلته في ندوة عن مضار الخمر وقدم محاضرة
بعنوان "الإعجاز العلمي في القرآن الكريم والسنة
المطهرة : منع التداوي بالخمر". تابع المحاضرة
هنا

هيروشيما في الذكرى السبعين
أحيت مدينة ناجازاكي في اليابان الذكرى السبعين
لإلقاء سلاح الجو الأمريكي القنبلة النووية عليها في
مراسم عاطفية. وقد قتل ما لا يقل عن 70 ألف شخص
نتيجة إلقاء القنبلة على ناجازاكي، بعد إلقاء القنبلة
على هيروشيما بثلاثة أيام. وقد شارك د. شهاب غانم
الالام الشعب الياباني بسطر أبيات شعرية يتعاطف فيها
مع أهالي اليابان المنكوب
تابع القصيدة هنا

رسالة من إبنة الى ابيها في عدن
نشر موقع صدى عدن رسالة
Ahad Yassinمن فتاة من عدن الى ابيها
تبشره بتحرير عدن من قبضة
الحوثيين والمخلوع صالح
ومما جاء في الرسالة"كم هو
مؤلم ومحزن أن يجد الانسان
نفسه وسط حرب ظالمه لم يكن
طرف فيها ولكنها فرضت عليه من قبل أعداء السلام والانسانيه وفجأه يجد أن هذه الحرب تقذف به خارج بيته ومدينته٠
إقرأ المزيد هنا

عدن إلى أين
المثل يقول "ماحد بايحبك لخاطر عيونك" اي إن الدنيا مصالح والافعال يجب ان تخدم تلك المصالح. وهذه المصالح مترابطه بحيث انها احياناً تخدم الجهه التي يقع عليها الحب الظاهري واحياناً يضرها ويؤذيها
الواقع في عدن اليوم يبشر بخير عندما نرى السعوديه واندفاعها العسكري لتحرير عدن قبل المدن اليمنيه الاخرى وبل ان الامارات تضحي بابنائها فيسقط شهداؤهم على تراب عدن ووعودهم المتكرره بإعادة كل ماتهدم في عدن
ولكن السؤال يطرح نفسه هل كل ذلك حباً في عدن واهلها ؟ ام ان هناك مآرب اخرى او كما قال القرآن "لغرض في نفس يعقوب" ؟
آمل ان يكون كل ذلك حباً في عدن واهلها وتعويضاً عمّا فات من تعسف تجاهها في الماضي . ولكن قرأتي للوضع وبعيداً عن العاطفه فأنني للأسف اتوجس خيفة وارى وراء الاكمة ماوراءها
في الماضي وفي عدن تحررنا من الاستعمار البريطاني بثورة شاملة أكلت الاخضر واليابس ولكننا في الواقع إستبدلنا الاستعمار البريطاني باستعمار اكثر سؤاً وهي الهيمنه السوفيتيه وعانينا حينها كل اصناف المعاناة . واخاف اليوم نقع في نفس الشرك ونستبدل الوحده المشؤومه بالسعوديه المشهوره بتكبرها وغطرستها وبالامارات التي ترى عدن اكبر تهديد لخطتها الإقتصاديه الناجحه في دبي
الرئيس هادي يكاد الجميع يجمع انه ضعيف الشخصيه والحكومه هزيلة وغير مترابطه وجميعهم اشبه بابواق لاسيادهم وآباء نعمتهم . ولا آمل فيهم وليس لديهم اية ذرة من الوطنيه

محمد جبر

BuiltWithNOF
[Home] [About Site] [Aden History] [College History] [Memorable  days] [Phenomenon] [AC Archives] [Photo Albums] [News] [Events] [Quotations] [Publications] [Presentations] [Feed Back] [Abroad] [Obituary] [Association] [Contact us] [Past updates]

Copyright © 2009 Aden College  webmaster